Zoekmachine Optimalisatie is een continu proces!

Het optimaliseren van een website om zo goed mogelijk gevonden te worden in Google is geen eenmalige klus. Waarom moet je dit bijgehouden?

Zoekmachine optimalisatie houdt niet in, één keer optimaliseren en klaar.
Wanneer je nummer #1 rankt op bepaalde keywords blijven er zonder dat je het direct door hebt continu veranderingen plaatsvinden door bijvoorbeeld toename van concurrentie of updates in het algoritme van zoekmachines.

1. Concurrerende websites die alsmaar beter geoptimaliseerd worden

Concurrenten staan natuurlijk nooit stil. Waar de één on-page verbeteringen doorvoert wint de ander aan populariteit op het internet. Dit laatste kan zich voordoen door bijvoorbeeld goede promotie of een goed gevoerde PR strategie waardoor verschillende websites en personen op het web over de website praten.
Om je concurrentie altijd voor of bij te blijven zal er continu moeten worden ingespeeld op de ontwikkelingen.

2. Updates door Google (of andere zoekmachine) waardoor algoritmes veranderen

Google doet in haar algoritme meer dan 365 grote en kleine updates in per jaar. Dit betekend dat het sowieso dagelijks een update live wordt gezet. Vaak merk je er hier niks van, maar het heeft allemaal invloed op de manier van het beoordelen van de websites. Een helder voorbeeld is hierbij de “Panda Update” ook wel “content update” genoemd.

Deze update in Google’s algoritme richt zich voornamelijk op de content van een website. In Engeland hebben veel grote vooraanstaande websites met enorme omzetten soms wel 98% van hun zichtbaarheid in de resultaten verloren. Dit is natuurlijk funest voor de business.
Ook heeft de opkomst van Facebook en Twitter een verschuiving meegebracht in de waarde beoordeling van websites. Vandaag de dag hebben namelijk Facebook Likes, Tweets en Re-tweets, allen invloed op indexatie en/of ranking.

Dit zijn daarom twee ideale schoolvoorbeelden waarom er na een optimalisatie ronde niet achterover moet worden geleund.

Het is altijd zaak om up-to-date te blijven van de nieuwste ontwikkelingen kijkend naar concurrentie of verschuivingen in beoordelingen van zoekmachines. Eens nummer #1 betekend niet altijd nummer #1.

Muscle Webdesign