Op 21 april 2015 heeft Google zoals eerder aangegeven hun “Mobile Friendly Update” uitgerold. Er is vooraf aangekondigd dat website die niet mobiel vriendelijk zijn, minder goed zullen presteren in de zoekresultaten van Google.
We zijn nu bijna een maand verder en de voorstelde verandering in de zoekresultaten zijn een stuk minder heftig als voorafgaand ingeschat. Hoe komt dit?
Google heeft weken lang voor de update laten weten dat de Mobile Friendly Update er op de exacte datum zat aan te komen. Er zijn dus veel bedrijven die nog geen mobiel vriendelijke website hadden direct in de ontwikkeling gegaan. Veel adviesbedrijven zaten hier ook bovenop voor hun klanten. Voor de 21ste van april zijn er veel websites omgezet naar een nieuwe en responsive design. Een responsive design is een webdesign die zich aanpast aan alle beeldformatien. De weergave is dus optimaal van telefoon, tablet, computer tot HD TV.
Naast het feit dat veel bedrijven hun website hebben aangepast zijn natuurlijk ook nog niet alle pagina’s op het internet door Google opnieuw gecrawld/bezocht en dus beoordeeld. Mocht jouw website ook nog niet mobiel vriendelijk zijn, bestaat er nog steeds de kans dat Google dit op een later tijdstip met “negatieve punten” zal beoordelen. Dit kan natuurlijk een nadeling effect hebben op de huidige rankings.
Kortom er zijn 2 reden waarom niet alle veranderingen zichtbaar zijn:
1) Het snel aanpassen van website vóór de uitrol van de Mobile Friendly Update
2) Google heeft nog niet alle website gecrawld en dus beoordeeld.